RSS

RANCANGAN HARIAN PELAJARAN BAHASA MELAYU TAHUN 4


Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
(5 minit)
Teka-teki
Ø  Slide Show
1. Guru mempamerkan slide show teka-teki tentang buah-buahan melalui projector dengan computer dan minta murid meneka jawapan.

2. Guru mengaitkannya dengan tajuk pelajaran “Buah-buahan”.
KBKK:
Menghubung kait

BBM :
Slide Power Point

Kemahiran :
Kemahiran mendengar dan bertutur.
Langkah 1
(10 minit)
Membaca dan memahami brosur buah-buahan dengan teliti
Description: C:\Users\soh bee choo\Documents\美图图库\IMG_0002_副本.jpg

Description: C:\Users\soh bee choo\Documents\美图图库\IMG_0002_旋转_h副本.jpg

Description: C:\Users\soh bee choo\Documents\美图图库\IMG_0002_旋转_副本.jpg
Description: C:\Users\soh bee choo\Documents\美图图库\IMG_0002_旋转_副本h.jpg
Guru menyoal soalan dan murid menjawab soalan.

Contoh soalan:
1. Apakah yang dimaksudkan makanan pembuka selera?
2. Mengapakah durian digelar “Raja Buah”?
3. Buah apakah yang paling kamu sukai? Berikan alas an.


1. Guru meminta murid membaca buku teks dalam m/s 105 secara senyap.

2. Guru meminta ketua  kumpulan membaca petikan yang disediakan dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3. Guru menyoal soalan dan minta murid menjawab soalan mengenai maksud petikan.
KBKK:
Menghubung kait

BCB: mendengar aktif
Memproses maklumat

Nilai:
Menjaga kesihatan diri.

BBM:
Buku Teks
Kad brosur
Langkah 2
(10 minit)
1. Membincangkan bersama-sama tentang brosur

2. Nyatakan fakta tentang buah-buahan yang berkhasiat.
Contohnya:

1. Guru mengedarkan  latihan kepada setiap kumpulan.

2. Setiap kumpulan diberi lima minit untuk menulis fakta-fakta tentang buah-buahan.

3. Setiap kumpulan berbincang dan menyatakan fakta tentang buah-buahan yang berkhasiat secara bertulis seperti asal, kegunaan, khasiat dan sebagainya.

4. Guru membimbing murid menulis jawapan yang betul di papan hitam dan membetulkan setiap kesalahan yang dibuat oleh murid.
KBKK:
Membuat inferen

BBM:
Kad gambar buah brosur,
Slide Power Point, buku teks.

Kemahiran:
Kemahiran membaca, berfikir dan menulis
Penutup
(5 minit)
Penutup Sosial:
Rumusan pelajaran,
Pujian dan motivasi.
Ø  Slide Show
Mari kita sama-sama menyanyi
1. Guru membuat rumusan tentang tajuk pembelajaran hari ini.

2. Guru menyenaraikan nilai-nilai murni yang boleh diambil dari pengajaran dan pembelajaran pada hari ini.

3. Guru memberi pujian dan motivasi atas penglibatan murid dalam aktiviti yang dijalankan.

4. Guru memutarkan lagu “Buah-buahan Tempatan”


BBM:
Slide Power Point

Nilai:
Menjaga kesihatan diri, bersungguh-sungguh, bekerjasama

Kemahiran:
Kemahiran mendengar, bertutur.

0 comments:

Post a Comment