Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Teka-teki
Ø Slide
Show
![]() ![]() ![]() ![]() |
1. Guru mempamerkan slide show teka-teki tentang buah-buahan melalui projector dengan computer dan minta murid
meneka jawapan.
2. Guru mengaitkannya dengan tajuk pelajaran “Buah-buahan”.
|
KBKK:
Menghubung kait
BBM :
Slide Power Point
Kemahiran :
Kemahiran mendengar dan bertutur.
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Membaca dan memahami brosur buah-buahan dengan teliti
![]() ![]() ![]() ![]()
Guru menyoal soalan dan murid menjawab soalan.
Contoh soalan:
1. Apakah yang dimaksudkan makanan pembuka selera?
2. Mengapakah durian digelar “Raja Buah”?
3. Buah apakah yang paling kamu sukai? Berikan alas an.
|
1. Guru meminta murid membaca buku teks dalam m/s 105 secara senyap.
2. Guru meminta ketua kumpulan membaca
petikan yang disediakan dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3. Guru menyoal soalan dan minta murid menjawab soalan mengenai maksud
petikan.
|
KBKK:
Menghubung kait
BCB: mendengar aktif
Memproses maklumat
Nilai:
Menjaga kesihatan diri.
BBM:
Buku Teks
Kad brosur
|
Langkah 2
(10 minit)
|
1. Membincangkan bersama-sama tentang brosur
2. Nyatakan fakta tentang buah-buahan yang berkhasiat.
Contohnya:
![]() |
1. Guru mengedarkan latihan kepada
setiap kumpulan.
2. Setiap kumpulan diberi lima minit untuk menulis fakta-fakta tentang
buah-buahan.
3. Setiap kumpulan berbincang dan menyatakan fakta tentang buah-buahan
yang berkhasiat secara bertulis seperti asal, kegunaan, khasiat dan
sebagainya.
4. Guru membimbing murid menulis jawapan yang betul di papan hitam dan
membetulkan setiap kesalahan yang dibuat oleh murid.
|
KBKK:
Membuat inferen
BBM:
Kad gambar buah brosur,
Slide Power Point, buku teks.
Kemahiran:
Kemahiran membaca, berfikir dan menulis
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup Sosial:
Rumusan pelajaran,
Pujian dan motivasi.
Ø Slide
Show
Mari kita
sama-sama menyanyi
![]() |
1. Guru membuat rumusan tentang tajuk pembelajaran hari ini.
2. Guru menyenaraikan nilai-nilai murni yang boleh diambil dari
pengajaran dan pembelajaran pada hari ini.
3. Guru memberi pujian dan motivasi atas penglibatan murid dalam
aktiviti yang dijalankan.
4. Guru memutarkan lagu “Buah-buahan Tempatan”
|
BBM:
Slide Power Point
Nilai:
Menjaga kesihatan diri, bersungguh-sungguh, bekerjasama
Kemahiran:
Kemahiran mendengar, bertutur.
|
RANCANGAN HARIAN PELAJARAN BAHASA MELAYU TAHUN 4
Posted by
Soh Bee Choo
on Monday, 16 April 2012
0 comments:
Post a Comment